Na Burze cenných papírů Praha se aktuálně realizuje úpis prvního SPAC.
Na Burze cenných papírů Praha se aktuálně realizuje úpis prvního SPAC ve střední a východní Evropě. Víte ale, co to vlastně je? Dnes se na tento způsob úpisu a investice podíváme blíž.
Zkratka SPAC pochází z anglického spojení Special Purpose Acquisition Company. Jedná se v podstatě o „prázdnou“ schránku, do níž byly vloženy finanční prostředky investorů, aby se spojila s jinou firmou, a pomohla jí tak vstoupit na burzu. Jinými slovy je to alternativa k tradičnímu primárnímu úpisu akcií (IPO).
V poslední době je navíc velmi využívaná. V letech 2020 i 2021 se například ve Spojených státech zalistovalo pomocí SPAC víc firem než přes tradiční proces IPO. A i když se dosud SPAC upisovaly hlavně v USA, několik desítek se jich realizovalo také v západní Evropě, především v Nizozemsku.
S prvním pražským úpisem přichází finanční skupina WOOD & Company. S akciemi prvního SPAC na pražské burze by se mělo začít obchodovat na regulovaném trhu Standard v průběhu dubna.
"Úspěšnost úpisu za pomocí SPAC silně závisí na týmu sponzora. Ten musí hlavně správně identifikovat cílovou firmu."
Co je to SPAC?
Základní princip úpisu pomocí SPAC je poměrně jednoduchý. Takzvaný sponzor, který je organizátorem procesu, vytvoří prázdnou firmu, do které vloží nejen své peníze, ale i ty, které vybere od zkušenějších investorů. Následně ji zalistuje na burze a vyhledá vhodnou cílovou společnost, se kterou se SPAC po souhlasu investorů spojí. Tím bude společnost uvedena na burzu a její akcie se stanou obchodovatelnými.
Hlavní výhoda tohoto způsobu vstupu na burzu pro cílovou firmu tkví především v tom, že je oproti standardnímu IPO rychlejší a jednodušší. Pro investory zas může SPAC být zajímavým produktem, kterým mohou doplnit své portfolio. Může nabízet slušné zisky, ale také ztráty. Právě proto je tento produkt považován za poměrně rizikový a doporučuje se hlavně zkušenějším investorům.
Úspěšnost úpisu za pomocí SPAC silně závisí na týmu sponzora. Ten musí, kromě získání kapitálu od investorů, správně identifikovat cílovou firmu. Pokud najde takovou, kterou trh pozitivně ocení, investor může realizovat zajímavé zisky. Může se ale také stát, že nově upsané akcie oslabí pod cenu nákupu cenných papírů původní „prázdné“ schránky a investoři se dostanou pod hodnotu své původní investice.
Ve hře je i možnost, že sponzor nenajde vhodnou firmu, anebo že investor v hlasování o spojení schránky s cílovou společností sloučení neschválí. V tom případě sponzor vyplatí peníze investorům zpět.
"Sponzoři prvního středoevropského SPAC věří, že se jim podaří najít vhodnou cílovou firmu, kterou trh příjme kladně."
První SPAC v Praze
SPAC ke vstupu na burzu vyžívá stále víc firem, z poslední doby například ta, která stojí za sociální sítí bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa. Pomocí „prázdné“ schránky se na newyorskou burzu chystá vstoupit také společnost Allwyn Entertainment českého podnikatele Karla Komárka, která se dřív jmenovala Sazka Entertainment a v České republice vlastní sázkovou kancelář SAZKA.
Výjimečnost SPAC od WOOD & Company pak spočívá v tom, že bude upsán přímo na burze lokalizované v regionu střední a východní Evropy. Na jeho realizaci se podílí také mezinárodní poradenská firma Oaklins, která má s podobnými transakcemi předchozí zkušenosti. Založila například schránku, pomocí níž vstoupila na amsterdamskou burzu firma CM.COM zabývající se telekomunikačními technologiemi a cloudem. Oaklins spolupracovala také na čtyřech SPAC procesech na milánské burze.
Sponzoři prvního středoevropského SPAC věří, že se jim podaří najít vhodnou cílovou firmu, kterou trh příjme kladně. Zároveň chtějí nabídkou tohoto v České republice nového investičního nástroje ukázat, že je zdejší kapitálový trh na úpis této schránky připraven. A doufají, že se jim podaří pražskou burzu zatraktivnit poté, co ji několik titulů opustilo, nebo se opustit chystá.