Mladí investoři z řad mileniálů a generace Z objevují online platformy pro investování do umění. Spolu s trendem kombinovat umění s luxusním zbožím to dává nový impuls trhu, který by mohl do roku 2025 dosáhnout hranice 70 miliard dolarů v oficiálních prodejích. Odborníci se však domnívají, že skutečný trh je mnohonásobně větší.
Globální vývoj na trhu s uměním v roce 2025 lze jen velmi složitě předpovídat. Přesto existují ukazatele, které nám mohou napovědět, jakým směrem se může trh vyvíjet. Například Art Market Confidence Index (AMCI) vykazuje aktuálně růst hodnoty z 18 bodů na 45 bodů meziročně. Jde o vyjádřenou důvěru účastníku trhu s uměním. Hodnota indexu ukazuje jak vidí obchodníci s uměním vývoj v jejich trhu v souvislosti s vývojem akciových trhů, růstu HDP světových ekonomik nebo probíhajících geopolitických událostí. Tato očekávání jsou následně přenášena do hodnoty indexu.
Art Price index 100 je sestaven obdobně jako S&P 500 index, DAX apod. a zaměřuje se na stěžejní umělce na trhu s uměním, bere do úvahy jejich relativní váhu a význam. Index identifikuje 100 umělců s nejlepšími výsledky v aukcích (Blue Chips) za posledních pět let, kteří splňuj ukazatel likvidity. Váha každého umělce je pak úměrná jeho ročnímu aukčnímu obratu. Např. nejvyšší podíl v indexu má Pablo Picasso (8,6%), následuje Jean Michael Basquiat (4,4%). Index v roce 2023 vykazoval hodnotu 709 bodů, což je v 5ti letém horizontu nárůst hodnoty o polovinu (2019 – 480 bodů). Nebo-li jasná zpráva o síle investičního aktiva, jakým je kvalitní umělecké dílo, které obvykle s ohledem na kvalitu autora, provenience apod. v čase roste na hodnotě.
Tradičně bohatí investoři, kteří jsou původem z USA, Číny nebo Velké Británie a tvoří dnes více než 80% světové poptávky, budou i dále dominovat. Jde o nejvyspělejší trhy, kde operují největší aukční domy a díla, jenž jsou prezentována, patří k nejdražším. Další významné trhy, kam se řadí Francie nebo Německo, mohou vykázat nižší dynamiku růstu nebo dokonce pokles. S ohledem na makro vývoj v těchto zemích, je pravděpodobný posun části poptávky do dalších destinací např. do Jižní Koreje nebo Japonska.
Trendem, který již započal o několik let dříve, je investování přes on-line platformy. Tento způsob více vyhovuje mladším investorům z řad bohatých mileniálů nebo generace Z. Jde tak o živou vodu pro obchod a také díky tomu roste celkový objem prodejů, který by mohl v roce 2025 atakovat v pozitivním scénáři hranici 70 mld USD. Je však třeba podotknout, že statisitka celkových prodejů je silně pokřivena faktem, že můžeme dosledovat pouze obchody, které prošly oficiální cestou - například aukcí, nebo prodejem v galerii. Osobní prodeje, prodeje napřímo nebo mimo aukce jsou tak cenově skryty. Odborníci předpokládají, že reálný trh s uměním je tak násobně větší.
Nabídka je v posledních letech tvořena mixem různých aktivit a prodejních kanálů. Vedle již tradičních událostí kam patří aukce a mezinárodní veletrhy, roste význam prodejních kanálů na bázi on-line tržišt. Akcelerátorem byl Covid 19 a globální digitalizace, ale také poptávka ze strany nových, především mladších investorů. Nově se objevuje trend, který spojuje umění a jeho investiční potenciál s luxusním zbožím. Luxusní zboží je trendy, vykazuje známky vzácnosti, exkluzivity a stává se tak vyhledávaným investičním artiklem. Příkladem jsou vybrané modely hodinek věhlasných švýcarských manufaktur, nebo například kolekce legendární kabelek od Hermes. Aukční domy na tuto poptávku reagují a zařazují služby spojené s prodejem tohoto luxusu do svých nabídek. Např. Sotheby na svých webových stránkách nabízí jak Fine Art tak Luxury Sales.
Osobně vidím trh s uměním jako růstový. Vede mě k tomu fakt, že mezi stálé výhody investice do uměni patří: nízká korelace s tradičními finačními trhy (můžeme brát v potaz jistou korekci aktuálních hodnot akciového US trhu), dále vnitřní a estetická hodnota, pocit exkluzivity. Jde o esenci umění, která je věčně lákavá pro řadu investorů. Jde o uchovatele hodnoty peněz, sice s omezenou likviditou v krátkém čase, ale s ohledem na to, že trh s uměním stále roste na hodnotě, je vysoká pravděpodobnost zhodnocení. Tím se dostáváme na potenciál výnosů, který je vzhledem k historické zkušenosti značný.