Využití blockchainu pro trading herních předmětů


Využití blockchainu pro trading herních předmětů

Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) je jedna z nejpopulárnějších multiplayerových stříleček z pohledu první osoby, kterou vyvinula společnost Valve. Navzdory pokrokům v oblasti blockchainu vývojáři CS:GO zatím nevyvinuli systém, který by hráčům umožňoval prodávat své skiny (kosmetické doplňky, které mění vzhled herních předmětů) za skutečné peníze... ve skutečnosti to stále nepodporují. Je zřejmé, že se společnost Valve snaží udržet oběh peněz výhradně uvnitř služby Steam (obchod Valve).


Hráči mohou prodávat skiny CS:GO na komunitním trhu služby Steam za prostředky Steam Wallet, které se tváří jako skutečné peníze, ale nejsou ničím jiným než virtuální herní měnou. Mimo službu Steam nemají žádnou skutečnou hodnotu a nelze je vyměnit za skutečné peníze. Hráči, kteří chtějí prodat své skiny CS:GO za skutečné peníze, tak musí učinit mimo burzu, nebo na tržištích třetích stran.

Jednou z metod je prodat skin za skutečné peníze na komunitním trhu služby Steam prostřednictvím ručitele (zprostředkovatele). Nejprve se peníze (od kupujícího) a skin (od prodávajícího) převedou na ručitele. Poté ručitel převede peníze prodávajícímu snížené o provizi, kterou si ručitel účtuje (obvykle 5-10 %). Nakonec ručitel převede skin na kupujícího. Ani jedna ze stran se nemusí nikde registrovat a sdílet údaje o svém účtu služby Steam. To však přitahuje spoustu podvodníků, kteří se vydávají za důvěryhodné ručitele. To, zda se obchod uskuteční, je zcela v rukou ručitele, který v určitém okamžiku obchodu dostane do rukou herní majetek prodávajícího i peníze kupujícího, což prodávajícího i kupujícího vystavuje riziku. Pokud ručitel "uteče", kupující ani prodávající s tím nemohou nic dělat. Společnost Valve může pouze trvale zablokovat účty podezřelé z podvodu, ale nemůže vrátit podvedené předměty původním majitelům. Společnost Steam neustále opakuje, že za zabezpečení svých účtů na Steamu jsou zodpovědní sami uživatelé.

Využití blockchainu pro trading herních předmětů

Další metodou je prodej skinů na tržišti třetí strany, jako je SkinBaron, který vyvinul známý youtuber a hráč CS:GO Anomaly. V tomto případě je systém obchodování stejný jako u první metody, ale ručitel je nahrazen botem spravovaným společností SkinBaron. Prodávající prostřednictvím bota převede svůj skin ze svého inventáře ve službě Steam do inventáře SkinBaron. Odtud jej může prodávající nabídnout k prodeji na tržišti SkinBaron kupujícím. Po zakoupení je skin botem převeden na účet kupujícího ve službě Steam a peníze jsou připsány na účet prodávajícího na platformě SkinBaron (ze kterého je lze snadno vybrat pomocí populárních platebních systémů). Uživatelé mohou bezplatně převést skiny z inventáře SkinBaron zpět na jejich účet služby Steam. Nevýhodou je, že uživatelé musí propojit svůj účet služby Steam s účtem SkinBaron, aby na něm mohli obchodovat. Sdílení údajů o účtu Steam na jakémkoli webu třetí strany je samozřejmě riskantní. Tržiště třetích stran si také účtují vysoké provize (SkinBaron si účtuje poplatek za zprostřednkování prodeje ve výši 15 %).

Trhy třetích stran jsou vlastně tržiště, kde mohou prodejci nabídnout své skiny k prodeji mnoha potenciálním kupcům a čekat, než nějaký projeví zájem. Služba Steam není tržištěm, ale prodejci jej přesto používají jako obchodní nástroj k prodeji svých skinů již nalezeným kupcům.

Využití blockchainu pro trading herních předmětů

Ačkoli se zdá, že tržiště třetích stran nabízejí hráčům CS:GO jednodušší a bezpečnější P2P obchodování, než jaký nabízí komunitní trh služby Steam, obchod je jen tak bezpečný, jak bezpečné je dané tržiště. Obchodníci přecházející z komunitního trhu služby Steam na tržiště třetích stran v podstatě jen přecházejí z jednoho nebezpečného místa na druhé.

Je důležité si uvědomit, že všechny položky obchodované na komunitním trhu služby Steam jsou pouhá licenční práva. Když si tam zakoupíte položku, společnost Valve vám technicky poskytuje licenci na používání této položky pro hraní, obchodování a prodej, ale pouze na platformě Steam. To znamená, že skiny nevlastní uživatelé, ale společnost Valve. V konečném důsledku hrozí, že pokud dojde k trvalému vypnutí serverů společnosti Valve, nebo k jejich hacknutí, uživatelé přijdou o všechny své peníze (prostředky Steam Wallet a/nebo peněžní hodnotu zakoupených skinů). Navíc může společnost Valve kdykoli odebrat práva uživatelů souvisejících se skiny a to bez vysvětlení. Ve skutečnosti může hráč během několika minut přijít o veškerý svůj hodnotný „herní majetek“, aniž by měl jakoukoli možnost tomu zabránit. To znamená, že roky a roky jeho herních úspěchů a investic (mnozí utratili tisíce USD za nákup skinů) mohou okamžitě zmizet. Bezpečnost a vlastnická práva na Steamu proto v uživatelích neustále vyvolávají strach.

Tržiště a herní aktiva založená na blockchainu umožňují hráčům skutečně vlastnit své skiny a odstraňují potřebu zprostředkovatele. Výsledkem jsou minimální poplatky a vyšší bezpečnost, protože hráči obchodují s aktivy prostřednictvím automatických, kryptograficky zabezpečených chytrých smluv. Obecně jsou blockchainová a na blockchainu založená tržiště herních aktiv bezpečnější a levnější z několika důvodů, mj:

  1. Snížení podvodů: Tradiční tržiště s herními aktivy jsou často zahlcení podvody. Tržiště založená na blockchainu využívají smart contracts k prosazování pravidel tržiště a zajišťují transparentnost a bezpečnost transakcí. To snižuje riziko podvodů a zvyšuje důvěru mezi kupujícími a prodávajícími.
  2. Nižší transakční náklady: Tradiční tržiště si často účtují vysoké poplatky za nákup a prodej herních aktiv. Tržiště založená na blockchainu eliminují potřebu zprostředkovatelů a snížují transakční náklady, takže transakce jsou pro kupující a prodávající násobně levnější.
  3. Lepší dostupnost: Tržiště založená na blockchainu mohou zajistit větší dostupnost tím, že odstraní geografické bariéry a umožní účast komukoli s připojením k internetu. To může zvýšit počet potenciálních kupujících a prodávajících, což vede k větší likviditě trhu. Zároveň díky interoperabilitě mohou tržiště nabízet předměty od různých vývojářů a tvůrců na jednom místě.
  4. Vlastnictví a autenticita: Na tržištích založených na blockchainu se k reprezentaci herních aktiv používají neopominutelné tokeny (NFT). NFT poskytují jedinečný digitální certifikát vlastnictví pro každé aktivum, čímž zajišťují jeho pravost a znesnadňují jeho padělání. To zvyšuje hodnotu herních aktiv a poskytuje kupujícím pocit většího bezpečí.
  5. Zabezpečené úložiště: Herní aktiva nabízená na tržištích založených na blockchainu jsou uložena decentralizovaně, což znamená, že nejsou uložena na centrálním serveru nebo kontrolována jediným subjektem. Tím se snižuje riziko hackerských útoků a ztráty aktiv v důsledku pádu serveru nebo jiných technických problémů.
Využití blockchainu pro trading herních předmětů

Autor: Matěj Kmoch, analytik Venture Investments

Kontakt pro média:


Martin Kodýdek

Tel.: +420 606 615 311

E-mail: martin.kodydek@wood.cz