Jan Sýkora: Vizionář, který líbá žabičky


Jan Sýkora: Vizionář, který líbá žabičky

„Hledání dobrých investic je jako líbání žab. Občas se z některé vyklube princezna,“ říká Jan Sýkora, partner WOOD & Company. Spolu s partnery se mu podařilo za tři desetiletí vybudovat z malé makléřské společnosti jednu z nejvlivnějších investičních skupin ve střední Evropě, spravující aktiva v hodnotě 5,5 miliardy eur.


Netradiční začátky celoživotní kariéry

Málokdo by při pohledu na mladého průvodce na zámku Konopiště předpověděl, že se jednou stane klíčovou postavou středoevropského finančního světa. Právě tam, v časech komunistického Československa, však Jan Sýkora, jako patnáctiletý brigádník, začal svou profesní dráhu.

„Každý čtvrtek a pátek jsem chodil se školou a prováděl na Konopišti,“ vzpomíná na své začátky. Mezi zdmi historického objektu se v roce 1989 setkal s Richardem Woodem, britským bankéřem. Ten v roce 1991 založil v Praze první firmu věnující se investičnímu bankovnictví – WOOD & Company.

„Po dokončení svého MBA studia mi Richard Wood nabídl práci. Wood se tak stal mým prvním a doufám, že i posledním zaměstnavatelem,“ vzpomíná dnes Sýkora. Původně se připravoval na odchod z komunistického Československa, ale po Sametové revoluci se jeho plány změnily. A to i díky nabídce Richarda Wooda spolupracovat na budování první investiční „banky“ anglosaského střihu ve středoevropském regionu.

 

Transformace tradičního makléřského domu

Když v roce 1998 Richard Wood odešel z firmy, kontrolu nad společností převzali Sýkora spolu s Vladimírem Jarošem, Andreou Ferancovou a Ľubomírem Šoltýsem. Toto kvarteto, resp. trio po odchodu Ferancové v roce 2013, výrazně odlišných osobností začalo postupně měnit původní makléřský dům na komplexní investiční skupinu.

V rámci týmu má každý z partnerů své specifické přednosti a oblasti odpovědnosti. Zatímco Sýkorovou doménou jsou strategická rozhodnutí a vyhledávání nových inovativních příležitostí, Vladimír Jaroš je známý svým analytickým myšlením a exekutivním řízením. Ľubomír Šoltýs vyniká v budování dlouhodobých vztahů a řízení aktivit na Slovensku. Tato různorodost se ukázala jako významná konkurenční výhoda.

WOOD & Company se postupně transformovala na tzv. merchant banking model, inspirovaný britskou tradicí. „Zavedli jsme přístup, který fungoval 40–50 let v Anglii. Šlo o způsob, kdy partneři firmy investovali svůj kapitál do nápadů nebo transakcí, kterým věřili,“ vysvětluje Sýkora.

Jeho klíčovým prvkem je osobní angažovanost partnerů ve vlastních investicích. „Našim klientům nikdy neukazujeme nic, do čeho jsme sami jako partneři neinvestovali,“ zdůrazňuje Sýkora. Anglický idiom put your money where your mouth is to vystihuje dokonale, tedy: „když tomu opravdu věříš, vlož do toho své vlastní peníze.“

Tento přístup vytváří jedinečné propojení zájmů mezi firmou a jejími klienty. „Nikdy nemůžeme stoprocentně garantovat výsledek, ale můžeme garantovat, že se budeme maximálně snažit, aby ten výsledek byl co nejlepší. Je v tom jak naše renomé a reputace, tak samozřejmě i naše investice,“ dodává Sýkora.

 

O WOOD & Company

WOOD & Company je významná finanční skupina s předním postavením na středoevropském trhu. Od roku 1991 poskytuje služby investičního bankovnictví, správy aktiv a obchoduje na světových burzách. V současnosti spravuje WOOD & Company aktiva přesahující 5,5 miliardy eur a zaměstnává přibližně 500 lidí v 8 kancelářích napříč Evropou – Praha, Londýn, Dublin, Milán, Budapešť, Varšava, Bratislava, Bukurešť. Mimo Evropu má zastoupení také v New Yorku a Astaně.

Štěstí v neštěstí

Historii společnosti provázely i dramatické zvraty. V roce 2007, na vrcholu předkrizového boomu, se podařilo prodat polovinu firmy islandské bance Straumur. „Máme výborný nápad, máme hodně kapitálu a na tom Islandu vlastně nevíme, co s ním,“ reprodukuje Sýkora slova islandských bankéřů, kteří chtěli investovat ve střední Evropě.

Když však v roce 2008 udeřila globální finanční krize, islandský bankovní sektor se prakticky zhroutil. Straumur zkrachoval, ale pro WOOD & Company se tato situace paradoxně obrátila ve výhodu – Islanďané už zaplatili za 50% podíl, ale po jejich krachu se tyto akcie vrátily původním majitelům.

„Islanďané nám zaplatili, ale pak je položila krize, takže tu polovinu firmy jsme si vzali zase zpátky,“ vysvětluje Sýkora. „S tímto kapitálem jsme začali znovu budovat portfolio našich participací.“ Tento nečekaný finanční polštář umožnil firmě v době globální krize investovat do více zajímavých projektů – od medicínské techniky až po realitní fondy.

Postupně se měnila také orientace zájmů WOOD & Company. Od klasického obchodování s cennými papíry a analytických služeb se záběr rozšířil na uvádění firem na burzu, poradenství při akvizicích, vývoj vlastních investičních produktů a private equity investice. Portfolio se obohatilo o realitní fondy, fondy zaměřené na obnovitelné zdroje energie i investiční nástroje určené retailovým klientům.

Odvážný inovátor v konzervativním světě

V rámci skupiny WOOD & Company se Sýkora profiluje jako představitel odvážnějšího investičního křídla. Zatímco firma jako celek staví na konzervativnějších přístupech a důkladné analytice, Sýkora neustále posouvá hranice a vyhledává nekonvenční investiční příležitosti.

„Přibližně 20 % svého času věnuji venture investicím, ať už tady ve střední Evropě, nebo ve Spojených státech a Izraeli,“ vysvětluje. Svůj přístup k rizikovým investicím přitom popisuje realisticky: „Ten investiční proces je velmi jednoduchý. Vybíráme projekty, kde nás musí zaujmout osobnosti a týmy za nimi. Musí v nás vzbuzovat respekt a určitým způsobem nás inspirovat.“

Sýkora očekává, že přibližně 70 % venture investic bude nakonec odepsáno, ale věří, že několik výjimečných příležitostí přinese dostatečný výnos na pokrytí ztrát a generování zisku. „Aby to celé dávalo smysl, musí tam být hodně zajímavých plánů a rozvojových možností,“ dodává.

Umění, technologie a dlouhověkost

Na rozdíl od tradičních bankéřů má Sýkora výrazný sklon k umění a moderním technologiím. Jeho portfolio zahrnuje investice do automobilových veteránů, hodnotných uměleckých děl i hudebních nástrojů ze 17. století.

„Mám velmi rád technologie a longevity,“ přiznává Sýkora, když mluví o svých zájmech v oblasti technologií podporujících prodlužování lidského života. Je aktivním účastníkem konferencí Singularity University a sleduje nejnovější trendy v oblasti biomedicíny.

Jeho neortodoxní přístup se projevil i při investování do vzácných houslí ze 17. století, které WOOD & Company zapůjčila Pražské filharmonii. „Bylo krásné vidět, jak ti hudebníci měli radost, když najednou dostali do rukou nástroj, o kterém mohli jen snít,“ vzpomíná. „Někteří měli v očích slzy a bylo to opravdu dojemné.“

Sýkora se také podílel na akvizici jedné z největších sbírek děl Alfonse Muchy. Tato investice podle něj nejen přináší finanční výnos, ale i kulturní a emocionální přesah. Sbírka je rozdělena na menší části a je nabízená vybraným klientům jako exkluzivní investiční příležitost.

Výnos nad pozlátkem investice

Pod Sýkorovým vedením se společnost WOOD & Company pustila do více inovativních projektů. Nejznámější je online platforma Portu, která demokratizuje investování a zpřístupňuje ho širší veřejnosti. Na rozdíl od hlavního portfolia investičních produktů WOOD & Company, které jsou určeny pro kvalifikované investory s vyšším kapitálem, Portu cílí speciálně na retailové klienty s nižšími vstupními částkami.

„V České republice leží lidem na účtech v bankách 3 biliony korun. To jsou v podstatě špatně investované prostředky, protože nejsou investovány vůbec. Je to skvělá příležitost pro lidi lépe spravovat svůj majetek a tím pádem i pro střední Evropu zbohatnout.“

Platforma Portu dnes spravuje aktiva v hodnotě přibližně 2 miliardy eur a má více než 250 tisíc aktivních klientů. Výsledky mluví za vše: klienti Portu už celkově dosáhli zhodnocení svých investic ve výši přibližně 280 milionů eur.

V oblasti realit se skupině podařilo vybudovat impozantní portfolio zahrnující Galerii Harfa, Centrum Krakov, stejně jako významné nemovitosti v Bratislavě a Varšavě. Realitní fondy WOOD & Company každoročně dosahují stabilních výnosů.

Při tvorbě realitního portfolia skupina důsledně uplatňuje strategii zaměřenou na výnos, nikoli prestiž. „Nezaměřujeme se na nejdražší trofejní nemovitosti, ale jdeme po výnosu,“ vysvětluje Sýkora.

Tento pragmatický přístup se osvědčil zejména v době krize – diverzifikované portfolio zahrnující kancelářské budovy, nákupní centra, logistické a rezidenční nemovitosti s konzervativní mírou zadlužení dokázalo překonat i náročná období. WOOD & Company aktivně rozšiřuje své realitní aktivity i o spolupráce na developerských projektech.

Aktuální zaměření WOOD & Company je i na obnovitelné zdroje energie a odpadové hospodářství, které otevírají nové horizonty. „Právě teď dokončujeme jeden solární projekt v Rumunsku, je tam celá řada bateriových projektů, první jsme zahájili ve Švédsku,“ popisuje aktivity v oblasti zelené energie. Na Slovensku zase skupina posiluje své aktivity v oblasti odpadového hospodářství, kde Sýkora vidí „obrovský potenciál.“

Portrét moderního investičního bankéře

Jan Sýkora představuje nový typ investičního bankéře pro 21. století. Na jedné straně stojí na silných základech tradičního investičního bankovnictví, na druhé straně se nebojí experimentovat a objevovat nové příležitosti tam, kde je jiní přehlížejí.

Jeho příběh ukazuje něco, co sám často zdůrazňuje – úspěch není o jednorázových ziscích, ale o dlouhodobé vizi a vytrvalosti. I proto neustále hledá své „princezny“ mezi žábičkami – ať už jde o inovativní technologie, umění, nebo udržitelnou energetiku.

A zatímco současný trend mezi úspěšnými podnikateli často směřuje k postupnému ústupu z aktivního pracovního života, Jan Sýkora uvažuje úplně opačně. „Velmi rád bych pracoval nebo byl ekonomicky aktivní až do smrti,“ říká jednoznačně. „A to bych přál skutečně každému, aby dělal to, co ho baví.“

Chcete získat více informací nebo si domluvit osobní schůzku?

Zanechte nám níže své telefonní číslo nebo emailovou adresu a my se Vám neprodleně ozveme.

Tato stránka je chráněna reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.